MgA. Mgr. Hana Novotná (Havelková)
Učitelka hudební výchovy a tance, tanečnice, zpěvačka, choreografka (1990).Jsem absolventkou Pedagogické (PdF) a Filozofické fakulty Masarykovy univerzity v Brně, obory HV pro SŠ – ČJL pro SŠ a současně jsem vystudovala Janáčkovu akademii múzických umění (JAMU) v Brně v oboru Taneční pedagogika.
V letech 2016-2018 jsem absolvovala roční mezinárodní studijní program Advanced Studies in Music and Dance Education (Special Course) na Orff Institutu v Salzburku a hudebně pedagogickou stáž v San Francisco School pod vedením D. Goodkina, S. Ibor-Lopéz a J. Hardinga. Po návratu jsem vyučovala tanec na ZUŠ v Kroměříži a následně hudební výchovu v angličtině pro děti od 3 do 14 let na International School of Brno.
V současnosti učím jazzový, moderní a současný tanec na JAMU v Brně. V rámci svého doktorského studia v oboru Hudební teorie a pedagogika na PdF MU s orientací právě na hudební pedagogiku a didaktiku jsem otevřela volitelný seminář hudebně pohybové výchovy s využitím principů Orff-Schulwerku. Realizuji různé semináře s hudebně pohybovou tematikou (Letňany, Brno, Salzburg, San Francisco, Jelgava).
K tanci a hudbě mě přivedli rodiče. Základy tance, zpěvu a klavíru jsem pak získala na Základní umělecké škole Gustava Mahlera v Humpolci, kam jsem od 4 let docházela až do maturity na gymnáziu. Při studiích na VŠ jsem tančila a později i učila v tanečním souboru Taneční divadlo Maximvs pod vedením Davida Strnada, který je dodnes mým tanečním i pedagogickým mentorem. V divadle si stále velice ráda zatančím, z poslední doby např. v Městském divadle v Brně v muzikálu Mamma Mia nebo v Janáčkově divadle v Brně v opeře Káťa Kabanová. Vedle výrazového tance se intenzivně zajímám o různé formy společenských tanců, (české i zahraniční lidové, historické, společenské) a to kolektivně, v páru či individuálně, a to prostřednictvím tanečního odvětví zvané Line Dance.
Pohyb jsem vždy vnímala v úzkém propojení s hudbou a vzájemně se stále snažím hledat jak jejich vzájemné průsečíky, tak jejich žánrovou a stylovou různorodost.
S myšlenkami Orff-Schulwerku jsem se poprvé setkala teoreticky při zpracovávání své bakalářské práce. Snažila jsem se o Schulwerku dozvědět víc, což mě přivedlo až na mezinárodní orffovský seminář do Plzně, který spoluorganizovala právě ČOS a který mi doslova změnil život v tom nejlepším slova smyslu. Ukázal mi totiž hudbu a hudební pedagogiku v cela novém světle. Nesmírně inspirována Jarkou Kotůlkovou, Lenkou Pospíšilovou, Jitkou Kopřivovou, Barbarou Haselbach a Andreou Ostertag aktivně jsem se vydala dál po stopách Carla Orffa a Gunild Keetman. Během seminářů ČOS, při studiu Special Course v Rakousku či stáži v San Franciscu jsem měla možnost setkat se s úžasnými pedagogy a kolegy (vedle již zmíněných např. Rafaela Drgáčová, Marie Novotná, Soili Perkiö, Christa Coogan, Ruth Burman, Reinhold Wirsching, Shirley Salmon, Wolfgang Hartmann, Andrea Sangiorgio, Michel a Manuela Widmer, absolventi Special course 2016/17) , kteří jsou nejen mistři svého řemesla, ale dávají této pedagogice ohromný osobní rozměr.
Práce v duchu myšlenek Orff Schulwerku mi neustále přináší mnoho radosti a potěšení ze společného tvoření a prožívání hudby a pohybu v jejich nejrůznějších podobách.
hanahawel@seznam.cz